Upp och hoppa – vi är byggda för fysisk träning!

I vår är det 20 år sedan jag gick in i väggen. Det var 1997 och begreppet utbrändhet fanns inte. Jag gick i terapi som fick upp mig ur den värsta krisen. Därefter sprang och mediterade jag varje dag.
2003 blev utbrändhet en diagnos hos socialstyrelsen och jag skapade ett rehabiliteringsprogram utifrån mina egna erfarenheter och våra coachverktyg. Jag fick mina kunder från sängliggande till att jobba 50 procent på bara några veckor. De viktigaste nycklarna var att jag själv hade erfarenhet av panikångest, synnedsättning, en enorm trötthet och meningslöshet. Mina kunder blev sedda och de kände att jag förstod dem på riktigt. Jag fick dem upp ur sängen och det som var obligatoriskt var fysisk träning. Först fick de promenera i 20 minuter och efter hand började de springa. De flesta av mina kunder började springa då och springer fortfarande för att de vet att det är avgörande för deras välmående.

Jag använde mina egna erfarenheter och min intuition när jag gick emot många läkare och psykologer som sa att man absolut inte skulle anstränga sig utan skulle ligga i sängen tills den utbrände blev bättre. Jag fick ljuga om mina resultat när jag sålde in konceptet till HR-avdelningar för de trodde mig inte. Resultaten var för snabba och för otroliga. Från 8,3 procents sjukfrånvaro till 2,5 procent på ett år på flera företag.

Nu har äntligen Anders Hansen (leg. läkare/psykiatriker) kommit ut med boken som bekräftar allt jag sa och ordinerade för 20 år sedan. Det är numera vetenskapligt bevisat att konditionsträning och helst löpning eller cykling har samma eller bättre effekt än antidepressiva mediciner på grund av de positiva effekterna i hjärnan.

Vi blir också smartare, får bättre koncentration och hjärnan föryngras av löpning/konditionsträning. Anders Hansens bok, Hjärnstark, är måsteläsning för dig som vill veta mer om hur positivt hjärnan påverkas av fysisk träning på så många olika sätt.

Att vår nuvarande regering säger nej till fler idrottslektioner och mer rörelse i skolan är inte direkt ett genidrag. Utbildningsminister Gustav Fridolin säger att man ska få in rörelse på alla lektioner. Det funkar inte. Konditionsträning behöver göras organiserat och minst tre gånger i veckan. Gustav Fridolin som i princip varje gång han uttalar sig hänvisar till forskning vill, som av en händelse, inte ta upp ny forskning som tydligt visar på att resultaten ökar för alla elever och särskilt pojkar vid ökad konditionsträning. Det finns en majoritet i riksdagen för ökad rörelse i skolan. Det är ren dumhet att regeringen säger nej.

Min bestämda uppfattning är att människan är lat av naturen. Vi tränar inte om vi inte måste och i vårt samhälle måste vi inte. Därför behöver konditionsträning vara obligatorisk i skolan, därför behöver vi vuxna ha system och rutiner för att konditionsträna minst tre gånger i veckan annars blir det inte av. Jag vilar i genomsnitt två gånger per månad. Det gör att målet är att träna någonting varje dag vilket är alltifrån powerwalk minst 35 minuter, snabba, hårda styrkepass och löpning 3-5 gånger i veckan. Då vet jag att jag mår bra och jag har en enkel plan att följa.

Det är obligatoriskt för alla våra kunder att träna minst 3-5 gånger i veckan. Fysisk träning gör oss till bättre ledare, oavsett om du är ledare på jobbet eller leder dig själv, din familj, barnens fotbollslag.

Jag är alltid före min tid och när jag var yngre var det otroligt frustrerande. Med erfarenhet och kunskap om att vissa människor är visionärer och vet saker långt innan de flesta andra har jag tillit till min kunskap, min intuition och mina visioner för jag vet att jag alltid får rätt även om det ibland tar 20 år.

Så ut i spåret eller upp på cykeln. Det är vi människor byggda för.